Althorn - instrumentet er stemt i Es og er mindre en en baryton.
Et althorn som anvendes i brass-bands er udformet på samme måde som baryton, eufonium og tuba. Schallstykke
og boring er som regel konisk udformet. Instrumentet har et dybt mundstykke og er normalt udført med 3 ventiler.
Instrumentets klang ligger i mellemlejet og udfylder klangmæssigt området mellem de mindste tenorinstumenter
og kornet / flügelhorn.
Instrumentet anvendes meget i militærorkestre og andre blæseorkestre og er stemt i Es og kaldes derfor
også et Es-horn. Althornet er et transponerende instrument.
I VBB spiller Finn Kruhl,Miranda Bilderbeek, Peter Petersen og Lisbeth Andersen på althorn
<>
Sheona White - "Twinkle, Twinkle Little
Star" sammen med: "Yorkshire Building Society BAnd"
juni 2011: Trommer
Slagtøjet er et vigtigt fundament for et Brass-Band og er en sammenfattende benævnelse for de slaginstrumenter
der indgår slagtøjsgruppen. Som oftest anvendes instrumenter uden bestemt tonehøjde, som f.eks.
tromme, bækken, tamburin, tam-tam, triangel og kastagnetter. I slagtøjsgruppen kan der også
indgå instrumenter med en bestemt tonehøjde, f. eks. pauker og klokkespil.
Slaginstrumenter anvendes også i symfoni- og operaorkestre. I Wienerklassikken bestod disse som regel kun
af et par pauker, men udvidedes løbende i løbet af 1800 tallet med trommer, bækken, tam-tam,
triangel og klokkespil. I 1900 tallet er slagtøjet, i forbindelse med at rytmen fremhæves mere og
mere, blevet en stadig vigtigere del af symfoniorkestret, og i 1950' ernes og 60' ernes musik, hvor det klanglige
element er kommet i centrum, er det undertiden det dominerende indslag.
Slagtøjet anvendes naturligvis også i jazzmusikken og i militærmusikken og er uundværlig
i rock- og popmusikken.
I Vojens Brass Band spiller Leif Schmidt på Tromme
12 åring Tony Royster - tromme solo
maj 2011: Tuba
Tubaen er det største instrument i et Brass-Band og lægger med sin dybe klang fundamentet i orkestret.
Tubaen kan have forskellige stemninger, B - C - F - G og Es men B er den mest almindelige i et Brass-Band.
Wagner tubaen er forløberen for nutidens tuba. Denne tuba var en variant baseret på Fransk Horn og
blev opfundet af Richard Wagner til brug i hans Ring-opera.
Instrumentet blev opfundet i begyndelsen af 1800-tallet og blev oprindelig udviklet fra Ophikleiden som var et
messinginstrument med tonehuller og klapper der blev brugt før bastubaen erstattede denne i midten af 1800
tallet.
Instrumentet anvendes også i klassisk musik og i militærorkestre.
I Vojens Brass Band spiller Conrad, Carsten Line og Flemming på Tuba
Super Mario theme
april 2011: Flügelhorn
Flügelhorn - (it. fliconno), det samme som buglehorn (signalhorn). Stammer fra østrigsk militærmusik
og har samme toneleje som kornetten og trompeten.
Instrumentet er nært beslægtet med kornetten men har en kraftigere udvidelse af røret og shallstykket
hvilket gør at klangen er blødere end kornettens.
Instrumentet anvendes meget i militærorkestre og andre blæseorkestre. Instrumentets stemning er B.
I Vojens Brass Band spiller Anette Jørgensen på Flügelhorn
Flugelhorn solo spillet af: Dominic Aften,12
år. Han er ledsaget af Janette Norcotte.
marts 2011: Eb-Cornet / Soprano Cornet
Es-Cornetten er som navnet angiver stemt i tonearten Es og er altså stemt i en anden toneart end hovedparten
af instrumenterne i et Brass-band. Althornet er også stemt i Es og der findes tubaer i denne stemning. Instrumentet
er det mindste instrument i orkestret og klinger højere end kornetten.
Es-cornetten er nært beslægtet med kornetten men er kortere og har en lysere klang. Instrumentet benævnes
også piccolo som henviser til instrumentets evne til at formidle signaler der lægger sig over de øvrige
instrumenter.
Instrumentet blev opfundet i begyndelsen af 1800-tallet. Es-cornetten er også meget anvendt i militærmusikken.
I Vojens Brass Band spiller Emil Trans
på Eb-Cornetten.
Keith Thompson spiller: "Over the Rainbow"
sammen med The Sheldon Theatre Brass Band - August 2009.
Hvad er et Brass Band...
Et Brassband er som regel et amatørorkester på
20 til 30 musikere, som spiller på messing-blæseinstrumenter, hvor tonerne dannes med læberne
ind i et special-mundstykke på hornet. Hertil kan rytmen krydres med forskellige slagtøjsinstrumenter.
Konceptet opstod i England i løbet ad 1800-tallet sideløbende med den tiltagende industrialisering.
Mange industriforetagender dannede sådanne brassbands for at gavne sammenholdet og tilskynde medarbejderne
en sund og udviklende fritidsbeskæftigelse. Omkring begyndelsen af 1900-tallet fandtes alene i England over
2000 brassbands. Oprindelsen for mange bands ses tydeligt i deres navn, der er taget fra den kulmine, det stålværk
eller det savværk de kom fra. Dette affødte også en tiltagende forretning for såvel musikforlag
som instrumentmageri og uniformssyning.
Den musik, som i begyndelsen blev spillet, bestod for størstedelen af om-arrangerede populære klassiske
stykker, dansemusikstykker og marcher. Behovet for nodemateriale var enormt, og den kompositoriske kvalitet var
middelmådig. Først senere ind i 1920-erne og 1930-erne blev den kunstneriske kvalitet væsentlig
højnet, ved at klassiske komponister fik interesse for de klangmuligheder, som et brassband kan opnå.
Et kapitel for sig, er den udvikling som brassbands fik,
gennem den engelske The Salvation Army, som er et sidestykke til vores Frelsens Hær. Her fik mange unge mennesker
mulighed for en musikuddannelse og med tiden tilknytning til et af de talrige SA Bands.
Inden for brassband kulturen er der en stærk konkurrence-tradition. Der afholdes regionale og nationale mesterskaber
afsluttende med Europa-mesterskab, hvor de forskellige nationale vindere dyster. Her dominerer ikke overraskende
stadig de engelske mestre. På Internettet kan man se en verdensrangliste over de 200 højest rangerende
brassbands bedømt efter et sirligt pointsystem.